Breng antisemitische Turkse jongeren naar Buitenveldert

Want onbekend maakt onbemind
: 25-02-2013 14:41 uur

Met gekromde tenen keek ik vanochtend naar een videofragment van het NTR-programma Onbevoegd gezag. In de tv-reportage had de Turkse buurtwerker Mehmed een gesprek met zes Turkse jongens over Joden. De uitlatingen van de pubers waren niet van de lucht: van ‘ik haat Joden, klaar’ tot ‘ik ben er wel tevreden mee wat Hitler met de Joden heeft gedaan’. De buurtwerker probeerde de groep tevergeefs van gedachten te doen veranderen. Een van de kids wedde er zelfs 50 euro op dat het Mehmed niet zal lukken om hem binnen een jaar te overtuigen van het tegendeel.

Als Nederlander met een Turkse achtergrond (Turkse vader, Nederlandse moeder) schaam ik me voor deze jongeren. Hoewel het in het filmpje om slechts zes pubers gaat, is hun mening mij zeker niet vreemd. Die kom ik geregeld tegen als ik met Turkse Nederlanders over mijn werk praat. Als journalist werk ik namelijk voor een aantal Joodse opdrachtgevers, waaronder de Joodse community-site Jonet.nl, waarvan ik de hoofdredactie voor mijn rekening neem. Als ik Turken vertel over mijn werk, dan moet ik bij het onderwerp ‘Joods’ bijna altijd uitleg geven. “Nee, Joodse Nederlanders zijn geen Israëlische soldaten. Het zijn burgers net als jij en ik. En nee, ze zijn het zeker niet allemaal eens met het beleid van Israël”, vertel ik dan. De uitleg zorgt voor begrip, maar toch blijven de vooroordelen groot. Ze lopen uiteen van ‘Joden hebben veel geld’ tot aan ‘Ik ben tegen Joden, want ze haten moslims en doden Palestijnen’. Wat opvalt is dat veel Turkse Nederlanders de Joden in ons land voor honderd procent gelijk schakelen met het conflict in het Midden-Oosten.

Turken kunnen leren van Joden

Het zijn met name jonge Turkse Nederlanders die ik telkens een spiegel moet voorhouden. Dat baart me grote zorgen. Immers, de Turken die in ons land wonen gaan niet terug en blijven burgers van dit land. De gemeenschap, die zo’n 385.000 zielen telt, is groot en divers. Veel Turken doen mee in de samenleving en dragen hun steentje bij aan onze economie, maar toch speelt integratie nog steeds een grote rol in het vormen van hun definitieve positie in Nederland. Immers, integratie heeft niet alleen te maken met het leren van Nederlands, het halen van je diploma’s of het opstarten van een succesvol bedrijf. Het heeft ook van doen met het onderschrijven van Nederlandse waarden, zoals respect hebben voor elkaar en voor andere minderheden. De Joodse minderheid is aanzienlijk kleiner – circa 50.000 personen – , maar is een essentieel onderdeel van de Nederlandse samenleving en geschiedenis. Al in de Middeleeuwen waren hier Joden. Met de Sinti en Roma behoren zij tot de oudste minderheden. Als Turkse Nederlanders iets over integratie kunnen leren, dan is het wel van de Joodse groep.

Maar ik maak me vooral zorgen over de toekomst. Wat moet er van onze samenleving worden als deze Turkse jongeren straks hun antisemitische opvattingen in de praktijk brengen? Groeien hun Turks-Nederlandse kinderen straks op met dezelfde ideeën? Zijn Joodse burgers dan nog wel veilig en tellen ze in bepaalde delen van ons land later nog wel mee? In de praktijk merk ik vooral dat dit soort jongens nog nooit fysiek in aanraking zijn gekomen met Joden. Ze kennen geen Joodse jongeren, hebben nog nooit een synagoge bezocht en verwarren de Holocaust met het conflict in het Midden-Oosten. Zoals gezegd gaat het bij het NTR-programma Onbevoegd gezag over zes jongens, maar het is zeker niet de eerste keer dat blijkt dat antisemitisme onder deze en andere jongeren leeft. Daarom ondersteun ik de oproep van het Cidi aan de minister van Onderwijs om een onderzoek te doen naar vooroordelen over Joden onder alle middelbare scholieren in Nederland. Ook moet de minister dan kijken naar de achtergrond van de jongeren. Met de cijfers in de hand kun je beleid maken dat zorgt voor de afname van antisemitisme en toename van verdraagzaamheid. Binnen dat beleid moeten Turks-Nederlandse instellingen, moskeeën en zeker ook de ouders dan worden betrokken.

Excursies naar Buitenveldert

Ten slotte suggereerde iemand vandaag nog op Twitter om dit soort jongens naar Dachau, Sobibor of Auschwitz te brengen. Zo’n reis zal zeker indruk maken, maar toch lost het de alledaagse gang van zaken in Nederland niet op. Dit probleem is immers grotendeels een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’. In de belevingswereld van deze jongens draait alles om hun eigen niveau en leven. Het zou dus erg goed zijn als zij Joodse jongens van hun leeftijd ontmoeten en leren kennen. Ook kun je denken aan excursies van schoolklassen naar de wijk Buitenveldert in Amsterdam-Zuid. Daar woont en werkt een groot deel van Joods Nederland. Zo’n excursie laat jongeren zien hoe Nederlandse Joden leven, wie ze zijn en wat hen beweegt. Zien, horen, ruiken en proeven zorgt namelijk voor meer inzicht en begrip. Alleen met meer kennis over elkaar kunnen we bouwen aan een Nederland waarin bevolkingsgroepen respectvol en vriendelijk met elkaar omgaan.

Kemal Rijken is journalist voor onder meer Jonet.nl, Metro en Binnenlands Bestuur. Ook schreef hij het boek ‘Roma’, over de geschiedenis van de Nederlandse Sinti en Roma.

18 Reacties :

  1. Sil:

    Goed stuk Kemal.

    Waarom schrijven Mihai Martiou Ticu of Miko Flohr nooit eens over deze oer-haat? Dit is nog nauwelijks te bevatten dat een kind zo geïndoctrineerd dat hij zich comfortabel kan vinden in massamoord van een volk, of de woorden van Adolf Hitler!!

    Oh wacht, hun denkbeelden laten alleen toe dat ofwel rechtse Nederlands, Joden, ofwel Geert Wilders de bron van al het kwaad zijn.

  2. j.l.erkelens:

    Dit soort problemen tonen telkens opnieuw het fundamentele probleem van de multiculturele samenleving aan. Namelijk dat onze zogenaamde ‘tolerantie’ en het valse ‘respect’ voor elkaar slechts een excuus is om langs elkaar heen te kunnen leven.

    De ervaringen van de oorlog vormen het morele ijkpunt van de moderne Nederlandse samenleving. Het Nederlanderschap is onlosmakelijk verbonden met een collectieve herinnering aan de bezetting en de jodenmoord. Dat het binnen de Turkse gemeenschap mogelijk is dat kinderen met dergelijke opvattingen groot worden is een zowel een teken als een waarschuwing dat zij zich aan de extreme marge van de Nederlandse samenleving bevinden.

    Hoe kan er sprake zijn van een gedeelde Nederlandse identiteit tussen de verschillende gemeenschappen in dit land als zoiets fundamenteels als het verwerpen van jodenhaat geen gemeengoed is?

  3. j.l.erkelens:

    PS Complimenten nog voor de auteur, een uitstekend stuk.

  4. Ik vind het dom van veel nederlanders dat ze dit al niet lang wisten. Van scholen is al bekend dat de Holocaust nauwelijks bespreekbaar is. Wat ook evident was. Ze haten autochtonen. Tsja. Dat mag. Maar als een autochtoon zegt dat ze dit soort jongeren haten zijn ze racist. Dat mag dan weer niet. Waar deze jongeren op uit komen is dat ze geen baan vinden. Volstrekt kansloos. Hun nederlands is zo onder de maat. Dat is met geen welzijnswerk bij te spijkeren. Gewoon een vierde generatie naar de kloten.

  5. dick jansen:

    Inderdaad BASV, volstrekt kansloos. Ik kom bijna iedere dag op een winkelcentrum waar ook veel scholieren, pardon studenten, in de pauzes hun tijd doorbrengen, waaronder een flink aantal met een Turkse achtergrond. Deze lieden moeten toch onderhand de derde/vierde generatie zijn en wat spreken ze onderling? Nou, van alles, behalve Nederlands.
    Het was, is en blijft een gesloten gemeenschap met eigen opvoeding(?), normen en waarden. Dit gaat niet goed.

  6. Ihsan:

    Wat is dit voor onzin? Heel veel Nederlandse Joden zijn wel degelijk Israelische soldaten geweest!! Elk jaar vertrekken meer dan 100 Nederlands-Joodse jongeren om te dienen in het Israelisch leger. Als er een Nederlandse moslim naar de Palestijnse gebieden zou afreizen zou ook de hele Islamitische gemeenschap in Nederland daar op worden aangekeken. Daarom is het niet vreemd om dat ook te eisen van de Joden in Nederland, dat zij hun jongeren thuis in Nederland houden. En als Turkse Nederlander herken ik mij totaal niet in zowel de jongeren in die documantaire, als in de dingen die jij hier beweerd. Voor mij is antisemitisme altijd iets van de autochtonen geweest. Van al mijn vrienden (en ik heb ook een paar Joodse) zijn er enkel een onder de volbloed Nederlanders antisemieten.

  7. Diadorim:

    “Ten slotte suggereerde iemand vandaag nog op Twitter om dit soort jongens naar Dachau, Sobibor of Auschwitz te brengen.”

    Turkije bezet sinds een illegale militaire invasie in 1974 van EU staat Cyprus tot op heden het noordelijke deel, heeft het etnisch gezuiverd van 350.000 Europeanen, er 200.000 Turkse kolonisten (gedwongen) naar toe gebracht, een illegale afscheidingsmuur over de hele lengte van het eiland gebouwd en heeft er permanent 40.000 bezettingstroepen gestationeerd (daarmee is de illegale en niet bestaande staat Noord-Cyprus na Noord-Korea het meest gemilitariseerde gebied op aarde). De hoofdstad van Cyprus, Nicosia is de enige Europese stad die tot op heden door een muur gescheiden is. De stad Famagusta is in 1974 in z’n geheel etnisch gezuiverd door het Turkse leger is tot op heden met een groot hek van de buitenwereld afgesloten en de enige spookstad op Europees grondgebied.

    Famagusta, kijk en huiver,

    http://artsytime.com/famagusta-ghost-town/

    Aangezien alle Turken een dubbel paspoort hebben en dus burgers zijn van een land dat illegaal Europees grondgebied bezet, kunnen we natuurlijk ook een anti-Turkse Hamas oprichten. Dan is het probleem ook opgelost.

  8. Diadorim:

    @IHSAN: “Elk jaar vertrekken meer dan 100 Nederlands-Joodse jongeren om te dienen in het Israelisch leger.”

    Er vertrekken ook Turken naar Turkije om te dienen in het Turkse leger. Dat leger heeft de afgelopen 20 jaar 45.000 Koerden overhoop geschoten. Over het jaar 2012 waren het er maar liefst 1400. Dienen deze Nederlandse Turken trouwens ook in het bezette deel van Cyprus?

  9. fork():

    “Al in de Middeleeuwen waren hier Joden. Met de Sinti en Roma behoren zij tot de oudste minderheden. Als Turkse Nederlanders iets over integratie kunnen leren, dan is het wel van de Joodse groep.”

    Er is echter een ding dat onbesproken blijft: Het feit dat ze zo lang een minderheid zijn gebleven kwam niet door integratie, maar door speratie. Anders waren al deze groepen al lang opgegaan in de goegemeente.

    Eeuwenoude minderheden leren voornamelijk dat apartheid nodig is om als groep herkenbaar te blijven.

  10. fork():

    speratie = separatie

  11. John de Beer:

    Na de bontkraagjes, nu de Turken die de Joden willen haten in een land waar bijna geen Joden meer wonen en het haarfijn aanvoelen dat dit een fantastisch provocatiemiddel is. Fijn resultaat van jarenlang pamperen in de geitenwollensokkensfeer. Dit hoef je in Amerika of Singapore niet te flikken, daar geldt zero tolerance voor dit soort schofterigheid. Nederland wordt er dus steeds verdraagzamer op, leuk vooruitzicht voor onze kinderen en kleinkinderen.

  12. Kemal: De aanpak die u voorstaat is in de praktijk al heel veel toegepast. Niet zozeer over vooroordelen over Joden maar over de multiculturele samenleving in zijn algemeen. Leer elkaar kennen zodat vooroordelen verdwijnen. Miljoenen zijn hier aan gespendeerd. Dingen samen doen in wijken. Debatten. Het resultaat blijkt erg tegen te vallen. Vorige week nog stond er in Trouw onder sociale vraagstukken een onderzoek naar interculturele contacten en vriendschappen. Die blijken bij vrijwel alle bevolkingsgroepen de afgelopen vijftien jaar niet te zijn toegenomen. Er is gewoon weinig interesse in elkaar.

    Is dat erg. Ja en nee. Ja omdat de integratie hiermee stagneert. Nee omdat de diverse bevolkingsgroepen elkaar weliswaar niet opzoeken, maar wel in redelijke mate van vrijheid en ontwikkeling kunnen leven.

    Het filmpje is natuurlijk schokkend. Maar pubers schokkeren nu eenmaal graag. Ik zie dan ook geen reden om meteen een onderzoek onder alle scholieren te doen. En ik denk dat we al helemaal niet bang hoeven te zijn voor meer geweld van turkse jongeren tegenover joden. Ze komen er dan vanzelf achter dat tolerantie hier in nederland maar een dun laagje vernis is.

  13. Johan Sterk:

    Ik denk dat de Buitenveldertse bevolking niet op bezoek van Turkse jongeren zit te wachten. Ze wonen juist daar om er geen last van te hebben. Sluit antisemieten op in een getto om zelf wat ervaring op te doen met het historische lot der Joden.

  14. Michel:

    Kemal, ook mijn complimenten voor het stuk.
    Het filmpje legt de open zenuw bloot waar Nederland al jaren mee worstelt en politiek gezien maar geen correct antwoord op weet te vinden. Olie op het vuur voor een partij als de PVV. Vrijheid van meningsuiting vind ook ik een groot goed, maar hier wordt heel duidelijk een grens overschreden. Educatie is goed en belangrijk, alleen als je van huis uit meekrijgt dat Joden of andere minderheden slecht zijn moet daar de oplossing worden gevonden. Een uurtje Joods Buitenveldert haalt het niet tegen 24/7 haatcampagnes op de Nederlandse buis. Haatcampagnes die door ouders in actieve of passieve zin ondersteund worden. Mijn voorstel een pakket van maatregelen variërend van educatie, verantwoordelijk stellen van ouders voor gedrag kinderen, weren van media die echt niet kunnen (omdat ze oproepen tot haat), tot het keihard aanpakken van personen die over de scheef gaan. Hierbij de grote jongens en niet de volgers aanpakken. Die jongens weten niet beter (en daar valt zeker winst te boeken), maar wie zet aan tot deze idiote denkbeelden?

  15. tamso:

    De turken zijn net zo semitisch als de joden in nederland en israel.Oftewel beide zijn afstammelingen van aziatische mongolen.De term anti semitisch niet gepast is in deze,

    Ben het ermee eens dat joden niet aangekeken moet worden wat israeliers doen in naam van de joden.De turken zijn een zelfgemaakt volkje door europa en israel is dat ook.Helaas zwijgt het overgrote deel wat zichzelf joods noemt voor wat zionisten doen in hun naam.Laten we het beestje bij naam noemen,wat de oorzaak is.Dat verzwijgt de media.

  16. Ihsan:

    @Diadorim, die 45.000 doden vielen aan beide kanten van het conflict, jij presenteerd het alsof het enkel Koerdische slachtoffers waren, maar er zijn net zo goed Turken slachtoffer geworden van die oorlog en zij vallen ook onder dat getal.

  17. JaVaDy:

    Goed artikel. Ik mis echter één conclusie: dit soort schoften horen niet in ONS land. We hebben vijf jaar gevochten om het nazi-tuig er uit te timmeren, dan kunnen we dit tuig met geen mogelijkheid tollereren.

    Als “Turkse” Nederlanders dienen in het Turkse leger, dan kunnen ze daar blijven, want dan is er geen sprake van loyaliteit aan Nederland en, aangezien die Turkse nationaliteit in mijn ogen waardeloos is, zijn ze in vreemde krijgsdienst geweest en verliezen derhalve hun Nederlandse nationaliteit.

    Er komt een moment dat de zogenaamde tollerantie gaat omslaan naar ongewenste effecten en dan ontstaat er een haat tegen alles wat Turks en Marokaans is. Dit verdienen de mensen die zich aangepast hebben en gewoon deel uitmaken vanonze samenleving niet, maar zij zullen daar het slachtoffer van worden.

    Stop dit geiten-wollen-sokken gedoe, treedt op en verwijder het kwaad met alle ten dienste staande wettelijke middelen. Nederland is voor de Nederlanders, ongeacht hun afkomst, ras of geloof en niet voor crimineel, racistisch en islamistisch schorem.

  18. tamso:

    27-02-2013 – 21:13 uur
    JaVaDy:

    Je heb duidelijk geen kennis van het verleden,en het heden.

    Jouw enigste doel is je haat profileren tegen een religie,wat niet eens de oorzaak is van het probleem wat de topicschrijver bedoeld.Je bent pas een moslim,als je het geloof volgt.Deze onbenullen die deze uitspraken gedaan hebben,geen letter van de koran begrijpen.

    En nederland heeft geen 5 jaar gevochten tegen het nazi bewind.Al na dag 1 toen rotterdam werd gebombadeerd,nederland capituleerde.En alle unthermenschen richting concentratiekamp gingen,met behulp van nederland.

Reacties zijn inmiddels gesloten