‘De tijd is rijp om banken niet zonder meer hun gang te laten gaan’

02-12-2014 15:50

ABN AMRO gebruikt persoonsgegevens van haar klanten voor commerciële doeleinden. Gegevens over het betalingsverkeer van klanten worden gebruikt om gericht ‘goede aanbiedingen’ te doen. Bankiers als Peter Verhaar vinden dit een goed idee. Maar waarom zou het doen van aanbiedingen voor kinderwagens en dakkapellen een taak voor een bank zijn?

Toen ING met dit plan kwam, ontstond hier zoveel ophef over, dat ze toch van dit plan afzagen. Het zou schadelijk zijn voor de vertrouwensrelatie tussen banken en hun klanten. Het risico zou op de loer liggen dat de bank in de toekomst de grenzen van de toelaatbaarheid nog verder op zou zoeken en de gegevens voor hele andere zaken zou gaan gebruiken. Adverteerders en overheden zouden misbruik kunnen maken van de gegevens. En bovendien zijn je persoonlijke gegevens gewoon geld waard, en is het een slechte deal om deze zomaar van de hand te doen voor een paar aanbiedingen waar je helemaal niet op zit te wachten.

ABN AMRO gaf destijds dan ook aan niet aan dit soort plannen te beginnen. Maar slechts enkele maanden later bleek uit een fraai staaltje onderzoeksjournalistiek van De Correspondent dat ze dit al lang deden! Zonder de klant hierover te informeren; laat staan toestemming te vragen!

Dit druist in tegen alle piraten-principes

Als Piratenpartij zijn we hier erg boos over. De handelswijze van ABN AMRO druist in tegen al onze principes. De bank is niet transparant, maakt inbreuken op de privacy van haar klanten en misbruikt haar machtspositie om een nog sterkere machtspositie te verwerven.

Net als van overheden, verwacht de Piratenpartij van banken dat ze transparant, open en eerlijk zijn over hoe ze met onze gegevens omgaan. Door dit niet te doen, heeft ABN AMRO het vertrouwen van haar klanten op ingrijpende wijze geschaad. Als ABN AMRO in het belang van de klant zegt te handelen, waarom is het dan niet gewoon eerlijk over haar handelswijze?

Onduidelijkheid

Om gerichte aanbiedingen te doen, moeten banken het betalingsgedrag van hun klanten analyseren. In dit proces worden veel gevoelige gegevens verwerkt. Het is onduidelijk wat er precies met deze gegevens gebeurt en waar ze terechtkomen. Dit is een grove inbreuk op de privacy van de burger. In de ogen van de Piratenpartij is dit een doodzonde.

Bovendien hebben burgers een afhankelijke en zwakke positie ten opzichte van banken. ABN AMRO maakt hier misbruik van. Ze gebruiken de persoonlijke gegevens waarover ze beschikken om hun machtspositie, en de machtspositie van andere grote bedrijven waarmee ze samenwerken, nog verder uit te breiden. Dit gaat alleen ten koste van de klant, maar ook van kleine ondernemers die niet over deze gegevens beschikken. Innovatie komt in de regel van kleine spelers op de markt. Voor een goed functionerende markt is het belangrijk dat grote spelers niet te machtig worden en kleinere spelers genoeg ruimte en mogelijkheden krijgen om te innoveren. De Piratenpartij is daarom erg kritisch over dit oligarchische gedrag van ABN AMRO.

Hoe we machtige organisaties kunnen aanpakken

Nu laat de geschiedenis natuurlijk vaker zien, dat wanneer een organisatie een machtspositie verwerft, dit vaak tot onethisch gedrag leidt. Door hun machtspositie is zo’n organisatie vaak lastig aan te pakken. De Piratenpartij probeert dit toch in de politiek. Door onethisch gedrag van machtspartijen zichtbaar te maken. Door te strijden voor transparant en decentraal georganiseerd bestuur. En door systemen te ontwikkelen die directe inspraak mogelijk maken, om zo de massa te verenigen en een stem te geven. Niet voor niets begint ons Pirate Wheel met de kernwaarde ‘Empowerment’.

Dit sluit perfect aan bij de methode van ‘Crowdsuing’. Door de massa te verenigen maken zij het mogelijk een juridische strijd te voeren tegen een speler die tegen een enkel individu vrijwel zeker oppermachtig zou zijn door hun leger duurbetaalde advocaten.

Zoals onze eigen Ancilla zegt:

“De tijd is rijp om banken niet zonder meer hun gang te laten gaan. Banken zijn nutsinstellingen, klanten hebben geen keuze ergens anders te gaan bankieren. Het is een clubje oligopolisten die samen dergelijke praktijken opdringen aan klanten. Maar privacy is een grondrecht!”

Om ABN AMRO aan te pakken kan Crowdsuing jullie hulp goed gebruiken. Geef ze daarom een Sinterklaas cadeautje. Of geef iemand anders voor Sinterklaas een donatie uit zijn of haar naam. Dit kun je hier doen. Samen kunnen we een vuist maken tegen de zittende macht. Of het nou gaat om bankiers of om politici, die misbruik maken van hun macht.