Interview

Pieter Grinwis (CU): ‘Antisemitisme is een groot probleem in Den Haag’

04-09-2014 11:00

De Haagse fractie van de ChristenUnie/SGP is misschien wel de best ingevoerde bron in de Schilderswijk. Fractieleider Pieter Grinwis en fractiemedewerker Anil Kumar waarschuwen voor oprukkend antisemitisme, radicalisering en de bekering van jonge meisjes tot de jihad. “Wanneer je door de Schilderswijk fietst, dan zien de stenen er allemaal prachtig uit. De problemen bevinden zich achter die stenen.”

Van Aartsen

“Ik keek maandag naar de eerste aflevering van Pauw, met onze burgemeester als gast. Het breedbeeldscherm was te smal voor het ego van Van Aartsen.” Pieter Grinwis, de fractievoorzitter van de Haagse ChristenUnie/SGP-fractie, knalt er direct lekker in. Het optreden van de Haagse burgemeester zit hem duidelijk niet lekker. “Al meer dan een maand mis ik elke vorm van zelfreflectie en ik kan dat slecht hebben. In algemene zin ben ik niet ontevreden over Van Aartsen en ik ga dan ook niet zijn hoofd eisen, maar in deze kwestie ben ik wel bijzonder teleurgesteld in hem.”

 

‘Al meer dan een maand mis ik elke vorm van zelfreflectie bij Van Aartsen’

 

Grinwis haalt diep adem en ratelt door. “Hij had gewoon moeten toegeven dat er fouten zijn gemaakt. Daar word je niet slechter van en dan hadden we het nu niet meer over Van Aartsen gehad. Half juni werd de eerste demonstratie door Abu Moussa aangemeld. Deze wilde hij houden op de stoep van de Iraakse ambassade. Een provocatie van jewelste. Toen hebben we al gevraagd of de burgemeester iets kon doen tegen deze demonstratie en tegen het verheerlijken van het ISIS-geweld. De demonstratie ging uiteindelijk niet door en op 4 juli wilden ze opnieuw demonstreren, nu formeel voor een gevangen genomen moslimbroeder. Als dan op 24 juli, nadat al dagen duidelijk is dat, deze keer onder de noemer van een pro-Gaza-demonstratie, het wéér een pro-ISIS-actie wordt, en er slechts zeven agenten worden opgetrommeld, dan heb je het volgens mij niet begrepen.”

Pieter Grinwis

Pieter Grinwis

‘Dood aan de joden’

“Het ging dertien minuten over Gaza en daarna was het enkel ‘dood aan de joden’ in vele varianten. Eén van de agenten zou Arabisch spreken, maar achteraf kwamen we erachter dat dat niet eens zo was. Anil was erbij en vroeg een agent: ‘Horen jullie dat niet? Waarom doen jullie niks?’ Bij een volgende demonstratie gaf hij toe dat ze vooral de-escalerend hadden opgetreden. Ze hadden moeten ingrijpen. De-escaleren staat hier synoniem aan lafheid.”

“Bij alle volgende demonstraties stond er overigens steeds een half leger, waarmee de burgemeester mijns inziens impliciet toegeeft dat er op 24 juli inderdaad te weinig agenten waren. En de uitspraak dat er geen strafbare grenzen overschreden zijn is niet alleen onverstandig, maar ook nog eens faliekant onjuist. Bovendien was het ons en vele anderen tijdens die demonstratie al duidelijk. Twitter ontplofte niet voor niets in die uren. Wees dan ook zo mans om dat gewoon toe te geven.”

 

‘De uitspraak dat er geen strafbare grenzen overschreden zijn is niet alleen onverstandig, maar ook nog eens faliekant onjuist’

 

“Van Aartsen beweert dat er is gezegd: ‘Er zijn geen strafbare grenzen overschreden’ in plaats van ‘er zijn geen grenzen overschreden’. Hij verplaatste het debat naar dat zinnetje, in plaats van inhoudelijk te debatteren over de communicatie en de keuzes rondom de demonstraties. Dat is een politieke truc, slim gedaan.

“Het gaat hier om een groep die gebruik wil maken van onze vrijheden en rechten, terwijl men ondertussen spuugt op onze democratie. Daarin past een minder naïeve benadering door het stadsbestuur. Het recht op demonstratie is een groot goed in Nederland dus ik voel de spanning, maar wanneer mensen met een diepe haat tegen het Westen of tegen Joden willen samenkomen, moet dat maar gebeuren op het Malieveld of één of ander afgelegen veldje, in plaats van in de wijken. Extreemrechts wordt ook al decennia naar afgelegen terreinen gedirigeerd, waarom kan dat dan niet met pro-ISIS-groepen?”

 

‘Het gaat hier om een groep die gebruik wil maken van onze vrijheden en rechten, terwijl men ondertussen spuugt op onze democratie. Daarin past een minder naïeve benadering door het stadsbestuur’

 

schilderswijk

Schilderswijk gedomineerd door Turken en Marokkanen

De uit de hand gelopen demonstraties maakten dat de Schilderswijk voor even het middelpunt leek van ons land. De leider van de christenfractie legt de vinger op de zere plek. “Wanneer je door de Schilderswijk fietst, dan zien de stenen er allemaal prachtig uit. De problemen bevinden zich achter die stenen. De kloof tussen ouders die de taal niet machtig zijn en hun opgroeiende kinderen die wél naar school gaan, wordt steeds groter. Bovendien vergroot de crisis de kans dat mensen die geen werk kunnen vinden een ander doel in hun leven zoeken en belanden in de criminaliteit of radicalisme.”

“Het aantal autochtonen in de Schilderswijk neemt nog altijd af, de wijk wordt gedomineerd door Turken en Marokkanen. Lodewijk Asscher schreef eerder al dat de Schilderswijk een wijk is geworden waar je eigenlijk niet meer wilt wonen en dat klopt, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. Mensen die de kans krijgen trekken weg en wat overblijft is het meest kwetsbare deel.”

“Uiteindelijk gaat de Schilderswijk er qua leefbaarheid en veiligheid op vooruit, maar ideologisch gezien gaat de wijk er juist op achteruit. Het radicalisme gaat aan meer dan negentig procent van de bewoners gelukkig voorbij, maar je hebt niet zoveel mensen nodig voor rottigheid. En nog minder voor een aanslag.”

 

‘Uiteindelijk gaat de Schilderswijk er qua leefbaarheid en veiligheid op vooruit, maar ideologisch gezien gaat de wijk er juist op achteruit. Het radicalisme gaat aan meer dan negentig procent van de bewoners gelukkig voorbij, maar je hebt niet zoveel mensen nodig voor rottigheid. En nog minder voor een aanslag’

Beide heren maken zich ernstige zorgen over het groeiende antisemitisme in de residentie. “Antisemitisme is een groot probleem in Den Haag”, zegt Grinwis. “Onder bepaalde bevolkingsgroepen en in Den Haag als geheel komen bepaalde vormen van antisemitisme vijf keer meer voor dan gemiddeld in Nederland. We hebben erop aangedrongen dat antisemitisme meer aandacht moet krijgen, een prioriteit moet worden in de aanpak van discriminatie en racisme, maar het stadsbestuur heeft daar tot op heden terughoudend op gereageerd. Het is laks op dit terrein en veegt de oproep terzijde met de wat politiek correcte uitspraak dat alle soorten discriminatie en racisme even hard moeten worden aangepakt.”

“Wij hebben deze week een brief naar alle scholen in de Schilderswijk gestuurd met de oproep om radicalisering, jihadisme en antisemitisme bespreekbaar te maken in de klassen. Je hoort wel eens dat leraren moeite hebben om vrijuit over de Holocaust te spreken omdat bepaalde leerlingen daar slecht op reageren, voornamelijk op het voortgezet onderwijs. Wat je thuis hoort neem je mee naar de klas en er zijn in de Schilderswijk ouders met antisemitische opvattingen. Dat sijpelt door naar hun kinderen.”

 

‘Je hoort wel eens dat leraren moeite hebben om vrijuit over de Holocaust te spreken omdat bepaalde leerlingen daar slecht op reageren’

 

Grinwis en Kumar overhandigen de brief aan een basisschooldirecteur in hartje Schilderswijk.

Grinwis en Kumar overhandigen de brief aan een basisschooldirecteur in hartje Schilderswijk.

“Laat me benadrukken dat er ook islamofobie bestaat en dat is natuurlijk evenmin koosjer, maar het feit dat mensen angst hebben kan ik begrijpen. Waar in de wereld je ook kijkt, de grenzen van de islam – zowel met andere godsdiensten alswel tussen islamitische stromingen – zijn momenteel buitengewoon bloedig en dat zegt, hoe je het ook wendt of keert, iets over de bron waar het vandaan komt. Ik vind het niet zo gek dat mensen daar bang van worden. Maar islamofobie in de zin van een hekel hebben aan, is natuurlijk zeer fout. Als dat onze reactie zou zijn, vallen we in dezelfde valkuil als degenen die zich bijvoorbeeld schuldig maken aan antisemitisme.”

Orthodox gebied

“Dat de Schilderswijk een relatief orthodox gebied is, is geen broodje aap. Met orthodox zijn in het algemeen is overigens niks mis, in de meeste gevallen heeft dat enkel invloed op het leven van de mensen zelf en bovendien zijn het vaak mensen met een hoog normen- en waardenbesef. Het wordt problematisch wanneer mensen willen vechten voor Allah. Je kunt niet sturen in opvatting of eisen dat mensen wat minder islamitisch worden, maar, inderdaad, wanneer iedereen wat zou matigen in zijn opvattingen, los je wel veel problemen op.”

“De ouders die wél gematigd zijn kampen vaak met andere problemen. Ik maak me zorgen over de opvoeding van de kinderen, die op jonge leeftijd tot ’s avonds laat zonder begeleiding op straat rondhangen. Wat gebeurt er met hen als ze straks zestien jaar zijn? Zolang er negatieve rolmodellen in de wijk wonen, bijvoorbeeld criminelen of radicalisten, dan trekken ze zich daaraan op. De kunst is natuurlijk dat kinderen en jongeren zich optrekken aan de goede rolmodellen, zoals ondernemers.”

 

‘Het wordt problematisch wanneer mensen willen vechten voor Allah. Je kunt niet sturen in opvatting of eisen dat mensen wat minder islamitisch worden, maar, inderdaad, wanneer iedereen wat zou matigen in zijn opvattingen, los je wel veel problemen op’

 

Kumar vult aan: “Je kunt het jihadisme en radicalisme zien als een huis. De voordeur staat in Syrië of Irak, de achterdeur hier in de Schilderswijk. We hebben weinig zicht op wat er aan de voorkant gebeurt, maar aan de achterkant zien we het wel. Ik ben er van overtuigd dat we tijdens de pro-ISIS-demonstraties vooral jongens aan de jihad hebben verloren die juist niet op straat stonden. Het zijn jongens die van achter hun pc de beelden zien op Youtube. De acties worden met zoveel elan gepresenteerd en de mediatechnieken die worden gebruikt zijn zo professioneel, dat deze introverte jongeren denken dat ze gelijk hebben. Ik noem ze wel eens gekscherend de islamitische ADO-hooligans, op zoek naar een conflict. De trucs om deze jongeren binnen te halen zijn zo geraffineerd, we moeten juist deze groep goed in de gaten blijven houden.”

Anil Kumar

Anil Kumar

Radicalisme

Kumar, de man met Indiase roots, is degene met de contacten: “In de Schilderswijk is een voedingsbodem voor radicalisme en jihad. En er is een zeer haatdragende ideologie. De mix van die twee is een groot risico en het zijn echt niet alleen de kansarme jongeren die erin trappen. Iedereen zat al tijden te wachten tot Abu Moussa en Rudolf Holierhoek gepakt zouden worden en volgens mij komen er nog wel een aantal in aanmerking voor een arrestatie. Er zitten goed opgeleide mannen en vrouwen tussen, die opstaan nu de leiders gepakt zijn. Het is zaak hen ook snel te arresteren, zodat het gedachtegoed zich niet direct weer verspreidt. Daarnaast moet ook de schil eromheen in de gaten worden gehouden. Dit is immers de directe toestroom naar de kern. Je kunt erop rekenen dat Moussa de groep instructies heeft gegeven wat er moest gebeuren op de dag dat hij werd gepakt, hij wist dat dit moment eraan zat te komen.”

“Veel mensen vinden het bijzonder dat ook zijn vrouw is gepakt, maar wat zij niet weten of zich niet realiseren, is dat veel van de teruggekeerde jihadgangers minderjarige meiden zijn. De aandacht is steeds gericht op de mannen, maar volgens mij moet er een speciale aanpak komen om ook de radicaliserende vrouwen aan te pakken.”

 

‘Veel mensen vinden het bijzonder dat ook zijn vrouw is gepakt, maar wat zij niet weten of zich niet realiseren, is dat veel van de teruggekeerde jihadgangers minderjarige meiden zijn’

Den Haag heeft al wat langer te maken met berichten over etnische profilering binnen de politie. Volgens Grinwis valt het allemaal wel mee. Hij steunt de agenten. “De criminaliteitscijfers dalen, voornamelijk door strikt optreden van de politie. Dat is de succesfactor, maar een aantal jongeren vindt dat de politie te hard optreed en bovendien zou de politie zich schuldig maken aan etnische profilering. Maar ik denk dat het een logisch gevolg is van de samenstelling van de wijk. Wanneer een gebied voor ruim tachtig procent bestaat uit niet-autochtonen, dan is het ook logisch dat je dat terugziet in de cijfers. Wel heb ik gepleit voor het minder vaak vragen naar je ID-bewijs door de politie. Als je meerdere keren per dag wordt staande gehouden met de vraag naar je ID-bewijs, gaat dat natuurlijk irriteren.”

“Er hebben veel debatten plaatsgevonden rondom het thema etnische profilering bij de politie. Onder meer met de onvolprezen Yasmina Haifi, de zelfverklaarde racismebestrijder die, hoe brisant ook, zelf onlangs met een grote racistische uiting naar buiten kwam. Er is helemaal geen sprake van structurele etnische profilering, dat wijzen verschillende onderzoeken uit.” Kumar: “Er heerst wel een bepaald sentiment in de wijk ten opzichte van het politieoptreden en daar moet natuurlijk op worden ingespeeld.”

 

‘Er is helemaal geen sprake van structurele etnische profilering, dat wijzen verschillende onderzoeken uit’

 

Grinwis en Kumar

Grinwis en Kumar

Politiek gevolg

“Deze hele discussie heeft Abdoe Khoulani van de Partij van de Eenheid aan een raadszetel geholpen. Hij heeft een grote achterban, ook onder vrouwen. Zijn collega die het meest verscheen tijdens verkiezingsdebatten was ook een vrouw, ze werd overal uitgenodigd. Er moet meer aandacht komen voor vrouwenemancipatie in verkeerde kringen. Wat is de reden dat vrouwen zo massaal integreren in het radicalisme? Dat is een interessant gegeven waar weinig aandacht voor is. Ik daag experts uit zich erover uit te spreken.”

 

‘Er moet meer aandacht komen voor vrouwenemancipatie in verkeerde kringen. Wat is de reden dat vrouwen zo massaal integreren in het radicalisme?’

 

Grinwis sluit af met een boodschap. “Wat ik moslims zou willen meegeven, is dat ze natuurlijk niet verantwoordelijk zijn voor elkaars daden, maar dat ze elkaar wel vaker kunnen aanspreken op die daden en zich er publiekelijk over uitspreken. Ik doe een appèl om vanuit eigen groepen en persoonlijkheid mensen aan te spreken op het ‘moslim zijn’. Als ik het vergelijk met het christendom, dan betekent christen zijn in de kern liefhebben. Ook in het christendom is helaas enorm veel fout gegaan – en daar schaam ik me diep voor – maar we kunnen elkaar wel aanspreken op die fouten en er afstand van nemen. Overigens, gelukkig namen veel moskeebesturen hier in Den Haag gelijk afstand van die pro-ISIS-demonstraties.”

“Zelfs de meest verstokte atheïst zal moeten toegeven dat op het leven van Jezus weinig valt aan te merken en in die zin is er natuurlijk wel een verschil met Mohammed. Voor zowel christenen als andersgelovigen en zeker ook moslims, is het belangrijk om indringend in gesprek te gaan over welke zaken aan de mens zijn om te verwezenlijken en welke niet. Zodra mensen menen Gods koninkrijk of een of andere heilstaat te moeten oprichten, gaat het mis en vallen er vaak doden. Daarom pleit ik voor een leven dat gekenmerkt wordt door gematigdheid, zachtmoedigheid en bedachtzaamheid, iets waar ik zelf ook mijn handen vol aan heb.”

 

‘Zelfs de meest verstokte atheïst zal moeten toegeven dat op het leven van Jezus weinig valt aan te merken en in die zin is er natuurlijk wel een verschil met Mohammed’

 

Anil Kumar is inmiddels al vertrokken en ook Pieter Grinwis moet na een ruim anderhalf uur durend gesprek weer door. We schudden handen en dalen af in het immense Haagse gemeentehuis.

 

ThePostOnline doet de hele week verslag vanuit de Schilderswijk in Den Haag. Eerdere verhalen leest u hier.

 

studioschilderswijk2